Xbox Wireless Controller Problem

Hallo EOS Gemeinde,
Nach ein paar Monaten Win11 Benutzung wollte ich es doch noch einmal wagen zu EOS zu wechseln da ich nun einen Xbox Wireless Controller besitze. Diesen habe ich gleich benutzt aber irgendwie klappt es nicht mit Steam. Z.B. kann ich das Spiel „Stray“ damit nicht spielen. In erster Linie ist der Pc für mich zum Spielen aber meine Tocjter spielt auch gerne, und da wollte ich ihr gerne neben Win auch Linux nahe bringen.

Unter Steam kann ich den Xbox Controller Kalibrieren, klappt soweit, aber der rechte Stick lässt sich nicht beim Kalibrieren akzeptieren. Überspringen geht mit der A Taste. Das Ergebnis= ich kann im Spiel „Little kitty, big City“ mit dem rechten Stick die Kamera nicht bewegen.

Habt ihr ein paar Ideen was ich versuchen kann?

Grüße aus Ostdeutschland

Willkommen @spielefritze :wave: :sunglasses: :enos_flag:

The first stop I recommend is the Arch Wiki:
https://wiki.archlinux.org/title/Gamepad#Xbox_Wireless_Controller_/_Xbox_One_Wireless_Controller

I use xone-dkms-git for my 3rd party wired Xbox controllers, but you may need something different, as yours are wireless. The Wiki will hopefully provide you with a number of things to try.

Thanks!

And i would like install the last xone AUR: xone-dkms but for this i need the xone-dongle-firmware 0.1-9. how do you do install the xone-dongle-firmware 0.1-9 for the other xone-dkms AUR?

At first, i had installed the xone-dongle-firmware 0.1-9 in the xone-dkms file with makepkg or makepkg -s if the first makepkg comes error.
second i had two files in /Downloads, the xone-dkms and the xone-dongle-firmware, and i makepkg -s the first one and try the another one and everytime comes the error message: “xone-dkms need the xone-dongle-firmware”. After this i delete the files.

A sorry for my english and
B sorry for my rookie archlinux know how -.-

No problem @spielefritze, I’m fairly confident your English is leagues ahead of any German I might attempt :sweat_smile:

The xone-dkms package has xone-dongle-firmware as a dependency. Therefore, installing xone-dkms will automatically install xone-dongle-firmware. Letting the system install it automatically as a dependency also ensures that the xone-dongle-firmware package is correctly marked as a dependency, making uninstallation cleaner.

So for you, to install xone-dkms and its dependencies, you’d run:
yay -S xone-dkms

General AUR helper commands:

To install an AUR package:
yay -S package-name

To uninstall an AUR package:
yay -R package-name

To uninstall an AUR package and all its dependencies and config files (use with care, with commonly depended on packages!):
yay -Rcns package-name

1 Like

@Bink thanks buddy :smiley: its run. My xbox controller runs at steam and the game stray. (My child will be happy for this :wink: ). I forget the yay command and im realy, i hadnt try the yay commands. I know the makepkg commands from archlinux wiki.

Thanks for helping!! And have a nice day! :slight_smile:

1 Like

This topic was automatically closed 2 days after the last reply. New replies are no longer allowed.