Pitkästä aikaa jälleen yhteyksissä!

Käännös artikkelista https://forum.endeavouros.com/t/keeping-in-touch-again-it-certainly-has-been-a-while

Siitä on jo jonkin aikaa kun julkaisimme artikkelin muista asioista kuin tärkeistä ilmoituksista tai julkaisuilmoituksista, kunnon chit-chatista, niin sanoakseni, ja tänään päätin, että oli aika vain sanoa hei taas meiltä.

Tiimi

Kirjoitin tämän artikkelin alussa “(minä) päätin”, en siksi, että kirjoitan artikkelin, vaan siksi, että minä olin suurimman osan tästä vuodesta enimmäkseen näkymätön. Muu tiimi, @joekamprad, @manuel, @dalto, @Pudge, @sradjoker, @ringo ja kaikki moderaattorit olivat hyvin näkyviä ja riittäviä vuorovaikutuksessa kanssanne.
Ei voi sanoa tarpeeksi, he ovat tehneet loistavaa työtä yhteisön hyväksi ja pitäneet EndeavourOS:n hengissä ja voimissaan. EndeavourOS:n kruunu on kiistatta teidän, te olette ja olette aina olleet tämän distron todellisia sankareita minun silmissäni.

Mitä minuun tulee, olen käynyt läpi hyvin kivikkoisen jakson elämässäni, kun olen joutunut käsittelemään ja käsittelen edelleen henkilökohtaista menetystä, mutta olen kiipeämässä suruajasta pikkuhiljaa pois ja saamassa asiat hallintaan. Yksi tavoitteistani on siis yrittää olla taas näkyvämmin mukana hankkeessa.

Slimbook-ostos

Joe työskenteli kunnostetulla Dell-työasemalla, jonka ostimme vuonna 2020 tuolloin käytettävissä olleesta lahjoitussummasta. Kone oli melko vanha, joten tiesimme, ettei se kestäisi pitkään, mutta kun otetaan huomioon tuolloin käytettävissä olleet resurssit ja se, että voisimme päivittää sen, se oli paras vaihtoehto.

Tänä vuonna kävi selväksi, että työasema tarvitsi isoja päivityksiä työnkulun ylläpitämiseksi.
Tutkimme mahdollisuutta ostaa koneeseen päivitettäviä osia, mutta kasvava suosiomme näkyi myös Open Collective -tilissämme. Niinpä päätimme tehdä kestävämmän hankinnan sekä energiankulutuksen että pitkän aikavälin näkökulmasta.

Halusimme myös tukea avoimesti avoimen lähdekoodin yhteisöä valitsemalla yrityksen, joka valmistaa koneita, joissa Linux on ensisijainen prioriteetti.
Huhtikuussa tilasimme Slimbook Kymera Ventus AMD:n, jossa on AMD Ryzen 9 5900X, 32 gigatavua RAM-muistia, 500 gigatavun SSD-levy ja 1 TB:n lisätty kiintolevy.
Slimbook lahjoitti meille paremman jäähdytystuulettimen LED:llä tilatun vakiotuulettimen sijaan ja sen, että saimme kaiverrettua logomme koneen etuosaan.
Valitettavasti kone saapui Joen kotiin kuljetusvaurioituneena, minkä vuoksi kone ei käynnistynyt.
Joen ja Slimbookin välisen erittäin avuliaan keskustelun jälkeen Slimbook ratkaisi ongelman ja lähetti meille jopa näppäimistön, jolla korvattiin meille aiheutunut haitta.
Kymera Ventus toimii nyt iloisesti ja vakaasti kehitystyömme ytimessä.

PineBook Pro

Sradjokerin liityttyä ydinkehitystiimiimme EndeavourOS ARM on tehnyt valtavia harppauksia kehityksessä, kiitos myös @jonathonille hänen korvaamattomasta panoksestaan. Laajentaaksemme EndeavorOS ARM:n tuettua laitteistoa ostimme uusimman PineBook Pron, joka julkaistiin elokuussa.
Kulissien takana Sradjoker tekee kovasti töitä lisätäkseen PineBook Pron ARM-asennuksemme tuettuun laitteistoon.

Palvelimet

Ei, emme ostaneet kokonaista palvelinhuonetta, mutta tämä hankinta oli näkyvin ja huomattavin ja ehkä myös hämmentävin teille. Sallikaa minun selittää…

Kun edellinen palvelimemme oli osoittanut ikänsä aiemmin tänä vuonna, kuten Slimbook-ostoksemme, päätimme nostaa pelin tasoa hankkimalla nykyaikaisemman ja tehokkaamman palvelimen, joka täyttää vaatimuksemme nyt ja tulevaisuudessa.

Toisin kuin aiemmassa tilanteessa, jossa verkkosivustot, foorumi ja peili toimivat yhdellä omistetulla palvelimella, menimme erilliseen Ubuntu Linux VPS:ään peilipalvelinta varten ja yhteen omistettuun palvelimeen verkkosivustoille ja kehitykselle.
Erillisellä palvelimella on seuraavat ominaisuudet: Intel Xeon E3-1230v6 (Kaby Lake), 4 x 3,5 GHz (max. turbo 3,9 GHz), 32 GB DDR4 ECC RAM-muistia ja 2 x 480 GB SSD-levy, ja sillä on Proxmox 7 Debian 11 Bullseye -käyttöjärjestelmä.
Proxmoxin avulla pystymme käyttämään verkkosivustoja ja foorumia VM:ssä ja silti meillä on tilaa luoda kontteja kehitystä varten.

Kuten olette ehkä huomanneet, olemme siirtyneet kahdesti toiselle palvelimelle hyvin lyhyessä ajassa. Jos ette huomannut sitä, en syytä teitä siitä, koska molemmat siirrot jäivät Grub-ongelman varjoon aiemmin.
Syy kaksinkertaiseen siirtymiseen oli se, että pian sen jälkeen, kun olimme hankkineet alkuperäisen uuden palvelimen, palveluntarjoaja julkaisi hieman uudempia palvelinmalleja huomattavasti halvempaan hintaan. (Ero oli noin 35,- euroa vähemmän kuukaudessa).
Koska käytimme alun perin Xeon E3-1230 -laitteistoa emmekä hieman uudempaa E3-1230v6-laitteistoa, meidän oli siirrettävä palvelin uudelleen saadaksemme uuden ja halvemman hinnan. Onneksi palvelintarjoajamme oli hyvin joustava sopimuksen muuttamisessa.

Julkaisut

Viime vuoden loppuun mennessä otimme käyttöön pääjulkaisujen nimeämisen, jota seurasivat välijulkaisut, joissa pääjulkaisun nimeen lisättiin Neo ja Nova ja pääjulkaisuun toimitettiin pieniä muutoksia tai vikakorjauksia.
Olette ehkä huomanneet, että myös nämä välijulkaisut ovat saaneet versionumerot Artemis-julkaisun jälkeen.

Selitän eron: pääjulkaisut (Atlantis, Apollo, Artemis) sisältävät uusia ominaisuuksia.
Neo- ja Nova-julkaisuissa toimitetaan parannuksia ja vikakorjauksia uusimman paketin ja ytimen mukana.

Mitä sitten on tekeillä näissä versionumerojulkaisuissa, jotka toimivat samalla nimellä, kuten Artemis neo 22.7 ja Artemis Neo 22.8, kuulen teidän ajattelevan.

No, nämä ovat julkaisuja, joissa on tärkeä korjaus, kuten Grub-ongelma, mutta joissa on samat paketit ja ytimen versio, joka on identtinen edellisen, äärimmäisessä tapauksessa Artemis Neo 22.7:n, kanssa.

Useimmiten ne ovat kuitenkin ISO-päivitysjulkaisuja, joissa ei ole muuta kuin uusimmat paketit ja ytimen versio, joten niissä ei ole merkittäviä vikakorjauksia tai parannuksia.
Näin kehitystiimillä on enemmän aikaa keskittyä uusien ominaisuuksien kehittämiseen pää- ja välijulkaisuja varten sen sijaan, että kiirehdittäisiin julkaisemaan yksi julkaisu, koska julkaistu ISO-versio on heikkenemässä ja tarvitsee uuden julkaisun.

Tällä hetkellä Artemis Nova on jo 1,5 kuukautta vanha, mutta odotamme kernel 6.0:aa tasoittaaksemme pieniä ongelmia (lähinnä Nvidia- ja näyttövirheitä) ennen uuden päivitysjulkaisun julkaisemista.
Tästä huolimatta seuraava suuri julkaisumme alkaa olla yhä enemmän muotoutumassa, ja se tulee toimimaan nimellä Cassini, joka on nimetty tähtitieteilijän ja insinöörin mukaan, mutta lähinnä Nasan Saturnus-operaation mukaan.
En voi paljastaa uusia ominaisuuksia juuri nyt, koska kehitystiimin on tehtävä valintoja siitä, mitkä kehitteillä olevista jännittävistä uusista ominaisuuksista pääsevät julkaisuun, mutta Cassini tulee olemaan julkaisu, jota kannattaa odottaa innolla.

Kiitos

Luulen, että olen saattanut teidät ajan tasalle siitä, mitä on tapahtunut ja mitä meillä on meneillään, ja lupaan pitää yhteyttä näin useammin.
En tietenkään voi lähteä kiittämättä teitä, yhteisöä, siitä, että pidätte meidät hengissä foorumilla, Telegramissa, Redditissä ja kaikissa muissa virallisissa ja epävirallisissa kanavissamme. Mutta haluan myös sanoa erityiskiitokset taloudellisille rahoittajillemme
Open Collective -tilillemme, koska ilman tätä tukea emme pystyisi etenemään laitteistomme ja infrastruktuurimme kanssa :purple_heart:

4 Likes