Newbie tarvitsee neuvoja/ohjeita vanhemman pöytätietokoneen kaksoiskäynnistykseen

Ensinnäkin haluan mainita, että olen jo lähettänyt viestejä tilanteestani Manuelin kanssa.
Sain erittäin mukavat ohjeet, mutta kysyn kuitenkin, onko jollakin ollut samankaltainen tilanne.

Olen käyttänyt ja testannut eri Linux-levyjä virtuaalikoneessa.
Nyt haluaisin lopettaa eri distrojen välillä hyppimisen.
Olen käyttänyt “Rolling” ja LTS-versioita.

Olen jo uhrannut yhden kannettavista tietokoneistani Endeavour OS XFCE:n käyttöön.
Vanhempi Fujitsu Siemens Lifebook A530.

Tarkoituksena olisi asentaa Endeavour OS XFCE toiseen tyhjään kiintolevyyn( Western Digital Caviar 1.5T ) ja
pitää ( vielä ) Windows ensimmäisellä kiintolevyllä.

Tutkittuani lyhyesti kiintolevyjä “Levynhallinnan” avulla sain seuraavat tiedot ensimmäisestä ( Seagate 1,8 TB ) kiintolevystä vasemmalta oikealle:

Disk 0 | “System Reserved” 43 MB NTFS | “(C):” 496,64 GB NTFS | 2,00 GB Unallocated |

• | “(D):” 1363,83 GB NTFS ( Logical Drive ) | “Recovery” 510 MB ( Primary Partition )

En ole löytänyt BIOSista mitään mainintaa Secure Bootista tai TPM:stä (jos siitä on apua).

Vanhemman tyyppisessä BIOSissa ( Hewlett-Packard Setup Utility ) välilehdellä nimeltä
“Boot Order” (käynnistysjärjestys) on seuraavat tiedot:

UEFI Boot Sources
USB Floppy/CD
USB Hard Drive
ATAPI CD/DVD Drive
Legacy Boot Sources
ATAPI CD/DVD Drive
USB Floppy/CD
Hard Drive
SATA 0
SATA 1
Network Controller (Realtek PXE B06 D00)

F5=Disable, F10=Accept, ESC=Cancel

System Security

Data Execution Prevention > Enable
Virtualization Technology (VTx/VTd) Enable

F10=Accept, ESC=Cancel

Joitakin yksityiskohtia pöytätietokoneestamme:

• HP Pavilion p7-1051sc
  • BIOS AMI 7.15
  • 14 GB RAM- muistia
  • Grafiikka NVIDIA GeForce GT 520
  • Suoritin Intel(R) Core™ i5-2310 CPU @ 2.90GHz
  • Emolevy 2AB6 1.04
  • Ensimmäinen SATA- kiintolevy ST2000DM008-2FR102 ( Seagate 1,8 TB )
  • Toinen SATA- kiintolevy WDC WD15EARS-60MVWB0 ( Western Digital Caviar 1.5TB )
  • Windows 10 Pro ( OS build 19043.1320 ) versiolla 21H1

Solid State Disk:t ovat nykyään aika halpoja, yritän kuitenkin pärjätä näillä.

Koska tietokone on yhteiskäytössä kotonamme , valitettavasti Windows on oltava edelleen käytettävissä.

Windows:iin on asennettu tärkeät tiedostot ja kansiot ensimmäiselle kiintolevylle.

Tiedän jo, että kaikki pitäisi varmuuskopioida ennen asennusta.
Tärkeimmät asiat on tallennettu kuitenkin muille pienemmille kiintolevyille.

Odotan yksinkertaisia ratkaisuja, jos se on mahdollista.

PS. Tämä on käännös lähettämästäni englanninkielisestä
viestistä ( Topic ).

2 Likes

Hei!

Olen myös uusi arch - linux pohjaisten distron käyttäjä ja tuosta dual - bootista sen verran että uefi - pitäisi saada pois käytöstä kokonaan minun mielestäni mutta kyllä uefi - modessa onnistuu mutta vaatii enemmän perehtymistä.

Myös Secure Boot on yksi paholainen jota Windows 10 tarvitsee toimiakseen.

Joten jos sinulla on tuttu gparted? Gparted - sovelluksella saisit pilkottua kiitolevyn ( voi rikkoa Windows 10 -) joten varovasti pienentäen Windows 10 - osioita tai luoda Arch - linuxille oma kiintolevy osio.

Aiheesta lisää tuolta Dual boot with Windows englannin kielinen mutta onneksi oppi on ikä kaikki.

Hei Twisters!
Boomer taisi saada koneensa kuntoon. “My Dual Boot case with MS Windows 10 Pro OS on the own SATA hard driver and Endeavour OS on own hard drive is now solved.” Linkki
Mutta kiitos vinkeistä!

1 Like

Hei!

Hyvä kuulla et sai kuntoon en tienyt katsella…