Miten siirtää palkki alas?

Hei, olen juuri asentanut Endeavour:in vanhaan läppäriin.
Miten saisi tuon palkin, jossa ikonit kaiutin, langaton verkko, akku, siirrettyä vaikkapa sivun alalaitaan ?

Hei,
ja tervetuloa!

Voitko kertoa mikä työpöytä on asennettu?

Terve ja kiitos toivotuksesta. Täällähän on nopeaa toimintaa. Asensin seuraavanlaiset DM.t: gdm, lightdm, lxdm sekä sddm.

Tarkistelin “Settings” > “Accessibility”- osiota, mutten löytänyt vastausta.

Täytyy tietysti muistaa, että olen noviisi näissä asioissa.

Päädyin tähän Endeavour:iin mm. monen Arch Linux variaatioiden jälkeen.
On hienoa kun säätää asennuksen ihan omiin tarpeisiin nähden.

Terveisin

Ei ole tuo ylä-Lontoo hyvin hallussa. Translatorit kovassa käytössä.
Aina olen kuitenkin asentanut englanninkielisen käyttöjärjestelmän. Olen toki myöskin käyttänyt norjan- ja ruotsinkielisiä käyttöjärjestemiä. Lähinnä DOS- ja Windows- ympäristössä, Mac:ssa.

Noviisi tai ei, autetaan joka tapauksessa sen verran kuin pystytään!

Tarkoitin kysymyksellä siis työpöytää (Desktop Environment), joita ovat esim. Xfce, KDE, Gnome, MATE, Budgie, jne.

Noista jokaisella on pieniä tai isojakin eroja siinä miten asetukset hoidetaan.

Jos käytössäsi on esim. Xfce, niin palkin voi siirtää hiiren kanssa raahaamalla. Mutta ensin voi olla syytä poistaa palkin lukitus klikkaamalla palkkia hiiren oikealla painikkeella ja valitsemalla Paneeli → Paneelin asetukset. Sieltä löytyy lukituksen poistonipukka, sekä paljon muitakin mielenkiintoisia palkin asetuksia.

Kielenkääntäjistä itse käytän deepl.com -sivustolta löytyvää. Se tuntuu monesti paremmalta kuin googlen vastaava.

Kiitos palautteesta. Neofetch kertoo DE:ksi Gnome 40.5. Asennus vaiheessa ajattelin XFCEää.
Olen oppinut paljon Linuxin saloista tubettajilta, kuten Eric Dubois, Chris Titus, EF- Linux Made Simple, David Bombal, Network Chuck, SavvyNik, TechHut, Distro Tube, LearnLinux TV, Top Linux Tech, Average Linux User jne. Jotenkin ymmärtää kuulemaansa kuin lukemalla. Olin jo kovin toiveikas, kun Chris Titus esitteli “yhden kommennon” scriptiä. Asensin viimeisimmän Arch Linux ja siihen git clone ArchTitus. Lupaavalta näytti alkuun. Kuten jo arvata saattoikin, vanhassa Fujitsu Siemens Lifebook A530:ssa ei ole EFI- mahdollisuutta. Legacy BIOS vain. Mutta 4 Gt sekä Intel Celeron P4600 ~ 1,999 GHz pelittää. Swap 8 Gt. Puolen teran kovolla. Havaitsin kanssa tänään kanssa tuon deepl:in. Vuosia sitten käytin Glue:ta.
Ihmettelen sitä vieläkin, miten aikoinani sain suoritettua seuraavat englanninkieliset sertifikaatit: A+, Network+, CCNA, Novel CNA sekä Novel CNE, Microsoft Certified Professional jne. Pitänee tutkia, miten siirtyisi tuohon XFCE:hen.
Pitää ottaa huomioon, että ikää on jo 65 ja risat.

1 Like

Ymmärrän hyvin että olet hieman huolissasi ikäsi puolesta, koska itsekin olen jo yli 60v. Moni asia tietenkin riippu elämäntilanteesta.

Mutta linux-maailma pitää sisällään (asiasta kiinnostuneelle) paljon hyvin mielenkiintoista opittavaa, ja ennen kaikkea mukavaa ajan käyttämistä!

Tuosta Xfce:stä: itse käytän Xfce:tä, ja Gnome ei selvästi ole minua varten.
Xfce:n hyvä puoli on sen vakaus, eli päivitykset eivät juuri koskaan aiheuta Xfce:lle ongelmia, toisin kuin ajoittain esim. Gnomelle ja joskus KDE:lle.

Jos siirryt Xfce:hen, niin voit joko asentaa EndevourOS:n uudelleen, tai sitten vaan asentaa Xfce:n paketit ja kirjautumisvaiheessa valita Xfce:n.

EndeavourOS:n käyttämä Xfce-pakettilista ja asennusohjeet on täällä:
https://github.com/endeavouros-team/EndeavourOS-packages-lists
Tuolta siis kannattaa asentaa xfce4 ja eos-base-group.

Muuten, sanoit että RAMmia on 4 Gt ja swappia 8 Gt. Nykyään suositellaan n. RAMmin kokoista swappia. Tai vielä parempi voisi olla swap-tiedosto, jolloin et tarvi erillistä swap-osiota. Tässä ohjeita:
https://discovery.endeavouros.com/storage-and-partitions/adding-swap-after-installation/2021/03/

Vielä EFIstä: sekään ei ole ongelma, itsellänikin on vanha läppäri jossa ei ole EFI-mahdollisuutta. Linux toimii niissäkin moitteetta ja ongelmitta.

Kiitos viestistäsi. Yritän vain asentaa XFCE:n, ilman uudelleen asennusta.
Olen myöskin ymmärtänyt, että moni on ohjeistanut swap- tiedoston käyttöä.

Kiitos ohjeista vielä kerran. Nyt asennettu DE: Xfce 4.16.

1 Like

Saitko jo kirjauduttua Xfce:hen?

Kyllä vaan.

Näyttö on hieman summeampi, mutta muistia ei mene niin paljoa.

Olisi kannattanut asentaa EOS offline- tilassa jo heti.
Nyt on palkkikin kivasti alareunassa. Tottunut tällaiseen.

1 Like

Hienoa!

Xfce on myöskin mukavasti konfiguroitavissa omien tarpeiden mukaan. Useimmat asetukset voi tehdä graafisesti.

Loistavaa. Kiitos vielä avusta.
Pitää perehtyä moneen asiaan, kuten esim. git:in käyttöön.
Eikös Linus itse sanonut, ettei git ole mistään kotoisin ?
Kyllä git vaan on mielestäni kätevä, kunhan tutkii, varsinkin oppii katsomaan kenen tekele on. Ainakin nuo Chris Titus:n Windows debloatit toimii hyvin.

1 Like

En ole kuullut Linusin sanoneen sellaista, koska hän itse kirjoitti gitin.
Ellei sitten joskus turhautuneena vitsaillut…

1 Like

Pitänee jatkaa huomenissa. Tässä on vierähtänyt taasen melkein koko päivä koneen ihmettelyssä. Oli toki välillä haravointia parisen tuntia ulkosalla.

1 Like

What should I do with my HP Pavilion desktop PC 7000 Series, model P7-1051sc ? 14 GB RAM. AMI Bios 7.15. Old legacy BIOS, where EFI is mentioned. NVIDIA GeForce GT 520 in use.
Have been searching never BIOS, haven’t found any never version.

Interested so much about Endeavour OS.

This PC is not mine, but fiances. I believe that she is not keen about Linux.
Who knows, I believe that never used Linux based one.

There is already installed Windows 10 Pro. Having 2 couple SATA hard disks available. Was thinking if it will be good to install Endeavour to other hard disk (1,5 GB). Windows is installed on 2,0 GB’s hard disk.

Have not enough money for buying Solid State Disk(s) :unamused:

Yes, I know that I should be extra careful with installation of other operating systems on the same personal computer.

Have no possibility to make full backup. But I have several older hard disks and pendrives where I have copied files and folders in case of disaster.

It would be much easier with so called clean installation.

Sacrificed already one older laptop (Fujitsu Siemens Lifebook A530) for use of only Endeavour OS with XFCE. Only 4 GB RAM and working fine in anyway so far.

I hope You will understand my writing. Writing without any translator now.

Regards

boomer

Katsotaanpa!

Muuten, noista SSD-levyistä: ne ovat jo aika halpoja, ja EndeavourOS:lle esim. 240 Gt SSD-levy riittää jo moneen tarpeeseen. Verkkokauppa.com:n hinta sellaiselle on tällä hetkellä n. 35 euroa (Crucial BX500).

Katso myös:

Mutta jatketaan tarkastelua yllä olevan mainoksen jälkeen. :wink:

Sanoit että nyt on 14 Gt RAMmia. Ja oletettavasti myös riittävästi levytilaa asennukselle. RAMmin määrä sopii jo varsin hyvin alla olevalle idealle.

Pehmeä siirtymä linuxiin voisi olla ns. virtuaalikone-asennus. Tämä on turvallinen tapa asentaa linux Windows-koneeseen, koska sen ei pitäisi rikkoa mitään jo olevaa, ja on tarvittaessa helppo poistaakin.

Tähän tarvitset Oraclen VirtualBox-ohjelman (https://www.virtualbox.org/).
Latauslinkit on täällä: https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
Tuolta lataa Windows hosts sekä hieman alempaa Oracle VM VirtualBox Extension Pack.

Tässä vielä suorat linkit:

Asenna ensin mainittu (.exe) Windowsiin normaalisti.
Toinen paketti pitää asentaa VirtualBoxin sisällä. Se ei ole täysin pakollinen osa, mutta erittäin hyödyllinen kylläkin. Ilman lisäpakettia VirtualBox toimii osin aika kömpelösti.
Valitettavasti minulla ei ole toimivaa Windows-asennusta tällä hetkellä, joten en voi näyttä yksityiskohtia. Mutta jos tarvit lisäapuja, niin kirjoittele tuolle yleisemmälle (Englanti) puolelle, varmasti joku kyllä auttaa.

Näiden kahden asennuksen jälkeen sitten se varsinainen EndeavourOS:n asennus:

• lataa EndeavourOS-ISO (joka sinulla jo lienee; tarvitaan nimenomaan ISO-tiedostona Windowsissa)
  • käynnistä VirtualBox
  • käynnistä uuden virtuaalikoneen asennus
  • se kyselee muutamia tietoja, kuten ISO-tiedoston sijainti, varattava RAM-koko, varattava levykoko, grafiikkamuistin koko, jne. Nuo pitäisi olla melko suoraviivaisia vastata
  • kun ympäristö on kunnossa, niin sitten vaan normaali EndeavourOS-asennus

Jos et tunne VirtualBoxia entuudestaan, niin kannattanee harjoitella sen käyttöä linux-koneessasi. VirtualBox on pakettivarastosta asennettavissa komennolla

sudo pacman -S --needed virtualbox virtualbox-host-dkms virtualbox-ext-oracle

Lisäksi voit linuxissa tarvita kernel-headerit, esim.

sudo pacman -S --needed linux-headers

ellei sitä jo ole.

Itse virtuaalikoneen sisään kannattaa asentaa virtualbox-guest-utils, mutta sen pitäisi tulla oletuksena sinne.

VirtualBoxista on ohjeita myös EndeavourOS:n wikissä.

1 Like

Kiitos viestistäsi. Ehkä joskus saan hankittua SSD- kovalevyn.
Omalla kohdalla vanhuuseläke on sen verran kehno, ettei maksujen jälkeen jää juuri mitään ylimääräistä. Viimeinen, noin 3 kuukatta sitten, uusi 2 Gt:n SATA- kovalevy pöytäkoneeseen.

VB on ainakin tutumpi vaihtoehto kuin VMWARE.
Olen asennellut Kalix-, MX-, Ubuntu 20.04- (viimeksi), ArchLinux- jakeluja jne. Windows:in käyttöjärjestelmään LTS:llä tai (“Rolling”)ilman sekä kummallakin. Jos jokin systeemi kaatuu, niin ajaa sitten toisella vaihtoehdolla.
Myöskin kokeillut WSL 2:sta.
Nyt pähkäilen ns. GPT:n kanssa. Windowsissa Disk Management:ssa “System Reserved”- osio, vain 50 Mt kooltaan. Pitäisi tutkia, ilman että menettää Windows- asennuksen, miten muuttaa sekä laajentaa fat32 osioksi (/boot/efi) mount- pisteeksi.

T. boomer