Arch - pohjaiset systeemit ovatkin minulle aivan uuden uutta joten asensin ja yllätyin kyllä kuinka nopeasti ja selvästi tämän EndeavourOS Linux x86_64 - käyttöjärjestelmän sain asennettua muutama vuotta vanhaan Lenovon pöytäkoneeseen.
Äänet,näytönohjaimet ja verkko puoli toiminee hyvin eikä " dmesg - komennolla " katsellen ole mitään punaista silmään osuvaa virhettä.
Arch-pohjaiset systeemit ovat minunkin mieleen, juurikin siksi, että ohjelmat ovat erittäin hyvin ajan tasalla. Lisäksi ohjelmien valikoima on laaja, eli ns. virallisten ohjelmien lisäksi on tarjolla valtava määrä AUR-paketteja.
Tosin on heti huomautettava, että nuo AUR-pohjaiset eivät ole virallisesti tuettuja, vaan “kenen tahansa” tekemiä paketteja. Tästä syystä aina suosittelemme käyttää virallisia paketteja ensisijaisesti, ja AUR-paketteja silloin kun virallista sopivaa pakettia ei ole saatavilla.
PS. mukava saada lisää suomalaisia käyttäjiä foorumille!
Kyllä EndeavourOS Linux on osoittautunut vakaaksi Linux - jakeluksi varsinkin minulla en ole näin työpöytä käytössä huomannut mitään teknisiä ongelmia.
Välillä olen päivitellyt sovellukset ja taas mennään 7 päivän päällä olon myötä minulla kun tämä Lenovo ei vie paljonkaan virtaa ja sähkölaskutkin pysynee kohtuullisena.
VoIP - sovellukset toiminee näin radioharrastuksen myötä hyvin kuten noiden harrastepalvelimien säätäminen.
Huomaan että sinulla ei ole uusinta kerneliä.
Viime aikoina on tullut paljon isoja päivityksiä, ja joitakin ongelmia on niissä ollut.
Joten jos ongelmaa tulee, niin olisi hyvä kirjata ylös se mitä on tehnyt ja mitä ilmoituksia kone antaa. Tämä voi auttaa jälkiselvittelyissä.
Ja jollei ongelmia tullut, niin kirjaukset voi unohtaa.
Kuten olet varmaan jo huomannut, yhdistelmä uusi kernel (siis esim. juuri 5.15 sarja) ja nvidia on suht. usein ongelmallinen. Muuten päivitykset yleensä sujuvat ongelmitta.
Yksi tapa varautua mahdollisiin ongelmiin on tehdä toinen asennus joko rinnalle tai virtuaalikoneeseen. Sitten tuohon toiseen systeemiin voi pistää ns. testing pakettivarastot käyttöön, eli poistamalla kommentit kaikista siellä olevista varastoista joissa on mukana sana testing. Lisäksi pitää päivittää (aluksi) systeemi komennolla
sudo pacman -Syyu
Kun päivittelet tätä testing-versiota ajoittain, niin sieltä saattaa paljastua yhteensopivuusongelmia. Se on merkki siitä, että stabiiliversionkin kanssa on ehkä syytä vähän odotella ennenkuin päivittää niihin testing-systeemissä oleviin ongelmaversioihin.
Mutta täällä foorumissa nämäkin asiat yleensä selviää, ja etukäteisvaroituksiakin päivityksistä tulee.
Harvoin noita isompia ongelmia tulee, mutta niitäkin on nähty.
Ja tietenkin foorumilla näkyy aina ne ongelmatapaukset, harvemmin käyttäjät tulee foorumille kertomaan että kaikki toimii hyvin.
Se on oikeastaan vähän säälikin, koska tämä foorumi on itse asiassa aika mukava paikka keskustella monenlaisista asioista. Tietysti tiedon välittäminen on pääsyy foorumin olemassaololle, ja kyllähän täältä tietoa ja apua todellakin löytyy.
Muuten, jos haluat avittaa meitäkin tekemään EndeavourOS:sta entistäkin paremman, niin olisi hienoa, jos voit alla olevan komennon avulla kertoa tietoja koneesi raudasta ja niissä toimivista ajureista.
inxi -Faz | eos-sendlog
Tuo komento listaa useita rautaasi liittyviä asioita, ja lähettää listan pastebin-tyyppiselle palvelimelle. Saat takaisin URL-osoitteen, ja jos haluat näyttää sen täällä, niin muutkin voivat tutkiskella sitä.
Tuo komento myös piilottaa ympäristöäsi identifioivat tiedot, joten sen käyttö pitäisi olla turvallista.
Hei!
Lenovon pöytäkone ja Dell - kannettava tietokoneeni ovat olleet todella nopeita eikä päivitykset ole tehneet mitään ongelmia. Nyt Lenovon pöytäkone ollut päällä 45 päivää ja ilman mitään silmään pistävää ongelmaa ole havaittu.
Isompien päivitysten jälkeen olisi syytä ottaa reboot että käytössä olevat palikat päivittyy.
Sinulla on aika vanha kerneli sen takia nyt koneessa.
LTS kernel on jo 5.15.32-1-lts ja mainline > 5.17
Plasmakin jo 5.24.4
On suositeltavaa päivittää kohtuullisen usein, sillä joskus paketteja vaihdellaan, ja tietoturvakorjauksiakin tulee ajoittain.
Itse päivitän joka päivä, mutta esim. kerran viikossa on yleensä riittävä tahti. Useamminkin voi päivittää, ainakaan sen ei pitäisi haitata.
Harvemmin kuin kerran kuussa saattaa tuottaa päivitysongelmia sitten kun tosiaan tarvii päivittää.
EndeavourOS:n kehityksessä on hyvät taustajoukot (erityisesti Arch ja Calamares), sekä meidän oman pienehkön kehitystiimin jäsenet ovat erittäin asiantuntevia ja todella innostuneita.
Lisäksi koko yhteisö eli kaikki käyttäjät ovat olleet hienosti mukana luomassa tätä kokonaisuutta. Itse olen ollut varsin yllättynyt varsinkin yhteisön isosta panoksesta!
Tämän yhteisön kanssa on ollut ja on edelleen tosi mukavaa kehittää EndeavourOS:ia eteenpäin.
Lenovo IdeaPad3 - Xfce 4.16 työpöydällä ja toimii niin kuin pitää ei mitään virheitä dmesg - komennon kautta katsellen. Näin uuden kannettavan akun kestokin yli 8 - tuntia joten eipä paljon virtaa vie näin normaalissa käytössä päivittäin.
Hyvin on toiminut en ole mitään ongelmia kokenut ja nyt sähköhinnan ollessa pilvissä en ole pystynyt testailemaan päällä oloa eli onko jokin systeemin osa kaatunut tai sovellus. Itse käytän VoIP - sovelluksia paljon joten ne vaatii erittäin vakaan käyttöjärjestelmän.
Hienoa että osaat pitää koneen kunnossa!
Pieniä päivitysongelmia joskus tulee, mutta niihin yleensä korjaukset ovat helppoja, kunhan ne vaan tietää.
Huomaan, että sulla on 32GB RAMmia, mikä on hyvä määrä pitämään kone tehokkaana.
Itselläni on ollut sama määrä jo 10 vuotta samassa koneessa… eikä mitään suorituskykyongelmia ole ollut.